Trots att sjukvården är den viktigaste politiska frågan i Sverige så lägger idag endast 11 % av svenskarna mer tid på att välja vårdgivare än att bestämma sina semesteraktiviteter. Men viljan finns att göra ett medvetet val. Det visar en undersökning som Novus genomfört.
Drygt åtta av tio svarar att de har varit i kontakt med vården det senaste året medan nära sju av tio inte oroar sig så ofta för sitt hälsotillstånd utan kontaktar vården när de anser att det är nödvändigt. Men när väl behovet finns är det viktigt att man gjort ett medvetet val och enkelt kan komma i kontakt med sin vårdgivare för att få den vård man förtjänar.
- Svensk sjukvård håller generellt en hög nivå men vi har också stora utmaningar, bland annat när det kommer till tillgänglighet och kontinuitet. När du väl behöver vård är det viktigt att du har gjort ett medvetet val innan, det är ett av de viktigaste val du gör i livet. Visst ska man spendera tid på att bestämma om man ska vandra i fjällen eller åka till Gotland men vi måste få fler att ta kontrollen över sin vård och förstå hur viktigt det är, på samma sätt som en ordnad privatekonomi. Undersökningen visar tydligt att det finns en vilja att göra det, säger Kalle Conneryd Lundgren, läkare och operativ chef på Kry.
När svenskarna listar vad som är viktigast vid val av vårdcentral så är vårdpersonalens kompetens, god tillgänglighet och bemötande nästan lika viktigt som geografisk närhet. De vill göra ett medvetet val men oftast blir valet ändå praktiskt då geografisk närhet är den viktigaste faktorn hos 69 %. Endast drygt var tionde person uppger att vårdpersonalens kompetens och bemötande var en viktig faktor när valet gjordes.
- Jag vill nog sticka ut hakan och säga att alla patienter bör göra ett mer medvetet val av vårdgivare som för patienten håller en hög kvalitet och tillgänglighet. Då kommer sannolikt fler vårdgivare medvetet satsa mer på utveckling och vi kommer få en friskare befolkning och på sätt minska trycket på sjukvårdssystemet. Något är fel när valet av vårdgivare är lika viktigt som att skaffa ett husdjur. Detta är naturligtvis extra viktigt för de äldre och de med kroniska sjukdomar då särskilt kontinuitet är av än större vikt för de patientgrupperna, säger Kalle Conneryd Lundgren.
Undersökningen har gjorts på uppdrag av Kry i syfte att kartlägga allmänhetens inställning till primärvård och hur de ser på listning på vårdcentral. E-hälsomyndigheten fick 2022 i uppdrag av regeringen att kartlägga, analysera och ge förslag på hur en nationell listningstjänst ska kunna inrättas i statlig regi. I E-hälsomyndighetens slutrapport slås slår de fast att en nationell listningstjänst för vårdval i statlig regi är fullt möjlig att inrätta och skulle ge invånare över hela landet tillgång till ett likvärdigt system med möjlighet att göra ett informerat val.
Kort sammanfattning från undersökningen
- Ordnad privatekonomi (78%) och val av partner (67%) anses vara viktigast, en av tio (10%) anser att val av vårdcentral/ husläkarmottagning är viktigast
- Drygt tre av fem (63%) har varit i kontakt med vården en till fem gånger under de senaste tolv månaderna
- Nära sju av tio (68%) oroar sig inte så ofta utan kontaktar vården när de anser att det är nödvändigt
- Nära hälften (48%) tänker nästan aldrig eller aldrig på sitt generella hälsotillstånd
- Majoriteten (94%) vet vilken vårdcentral/ husläkarmottagning man tillhör/är listad på
Bland de som vet vilken vårdcentral/husläkarmottagning de tillhör/är listad på:
- Sex av tio (61%) uppger geografisk närhet som anledning till det nuvarande valet av vårdcentral/ husläkarmottagning
- Vårdpersonalens kompetens (71%), geografisk närhet (69%), god tillgänglighet (62% och tillmötesgående vårdpersonal (60%) uppges som de viktigaste faktorerna när ny vårdcentral ska väljas.
- När de svarande listar vilka val som är viktigast i livet så är val av vårdcentral (10%) och att skaffa husdjur (9%) ungefär lika viktigt.
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat. Detta innebär att resultaten är generaliserbara för den svenska allmänheten. Antal intervjuer: 1044. Deltatagarfrekvensen: 60 %. Undersökningen har gjorts på uppdrag av Kry och har genomförts under perioden 5-11 januari 2023.
Kontakt för ytterligare information eller intervju:
Jonas Beltrame-Linné
Kommunikationschef Kry
070-3519686