Närakuten i Kungsbacka är en viktig del av sjukvården för invånarna i norra Halland. Vi vill att patienterna ska märka att det är Kry som driver närakuten. Vi ska korta väntetiderna och vara än mer tillgängliga, för vi vet att det är sådant som spelar stor roll för dem som behöver vår hjälp. Vi vill också att medarbetarna ska märka skillnad, de ska ha roligare på jobbet och veta att de är viktigast för att vi når dit vi vill, säger Kalle Conneryd Lundgren, överläkare och vice VD för Kry.
Upphandlingen av närakuten i Kungsbacka baserades framförallt på kvalitetskriterier kring bland annat väntetider och kompetensnivå hos medarbetare. Kry vann upphandlingen i konkurrens med två andra anbudsgivare.
Kvalitet skapas i mötet mellan medarbetare och patienter. För oss på Kry innebär det att vi ska låta medarbetarna och cheferna på respektive mottagning eller vårdcentral fatta så många beslut som möjligt och bespara dem administration och annat som stjäl patienttid och gör jobbet mindre roligt, säger Kalle Conneryd Lundgren.
Fakta Kungsbacka närakut Vårdinnehåll: Lättare akuta sjukdomar och skador Öppettider: 7-24 årets alla dagar Antal besök: 35 000 per år, varav cirka 31 000 till läkare och 4 000 till sjuksköterska
Kry grundades 2015 och driver digital och fysisk sjukvård i Sverige, Norge, Frankrike och Storbritannien. Verksamheten omfattar 59 kliniker som integreras med den digitala vården. Detta möjliggör hög kvalitet, tillgänglighet och kontinuitet. Kry levererar över 200 000 konsultationer per månad.