Vi vill ta ett helhetsansvar för hela vårdkedjan, digitalt när det fungerar och fysiskt i övriga fall, säger Johan Flodin, medicinsk utvecklingschef på KRY.
Digifysisk. Smaka på ordet. Det handlar om att koppla samman digital och fysisk vård för ett smidigare och bättre vårdflöde. En patientresa som både börjar och slutar i KRY:s app men som däremellan mycket väl kan innebära ett fysiskt möte med någon av KRY:s läkare eller sjuksköterskor. Detta har varit vår plan hela tiden. Det är när den digitala och fysiska vården kan samverka fullt ut som vården kan ske effektivt och på patienternas villkor, säger Johan Flodin.
Malmö – digifysisk pionjär
Han kallar den nya mottagningen i Malmö för KRY:s flaggskepp. För första gången kommer alla fördelar med KRY:s app att kunna utnyttjas även i den fysiska vården. Den inledande kontakten fungerar som tidigare: patienten söker vård via appen, får svara på några enkla frågor om sina besvär och får en tid till ett videosamtal. Under samtalet görs en medicinsk bedömning om besvären är något som kan hanteras digitalt eller om patienten behöver undersökas fysiskt. Om det behövs bokas personen snabbt in på någon av KRY:s fysiska mottagningar. – Den fysiska läkaren har tillgång till all info som finns i appen, det vill säga alla frågor du som patient har svarat på och den digitala läkarens kommentarer. Det innebär att du inte behöver berätta allt igen, utan du och läkaren kan gå rakt på sak, säger Johan Flodin.
Patienten i fokus
Mottagningen i Malmö kommer att ha samma möjligheter som andra vårdcentraler. Skillnaden är utformningen. På KRY:s fysiska mottagning är patienten i fokus – här gäller ”patient first”. Istället för en kall och steril miljö ska det kännas ombonat och varmt. Du som patient ska inte heller behöva förflytta dig mellan olika undersökningsrum, istället kommer vårdpersonalen till dig. – Du träffar vårdpersonalen som vilket annat vårdmöte som helst. Om det behövs prover så kan du stanna i samma rum, du behöver inte slussas runt.
All information i appen
En stor fördel med det digifysiska vårdflödet är att all information samlas i appen, precis som efter ett digitalt läkarbesök. – Vi har byggt in i systemet att du efter mötet får en sammanfattning i telefonen: vårdpersonalens namn, vilken diagnos du har fått, vad du och hen kommit överens om och om det finns recept att hämta ut, berättar Johan Flodin.
I appen kan du som patient dessutom boka ett digitalt återbesök med samma läkare som du träffade fysiskt.
Den här är ett unikt sätt att sluta cirkeln. Du börjar på ett ställe och slutar på samma – i appen. Du får rätt vård oavsett behov, på rätt vårdnivå, det går snabbt, är tillgängligt och all information följer med dig. Det kallar jag patientcentrerad vård, säger Johan Flodin.