Under Vårdarenan 2021 deltog Patrik Sundström, digitaliseringsansvarig SKR, Johan Flodin, produktchef och biträdande verksamhetschef för Kry Vårdcentral Gallerian och Sofie Zetterström, Affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden, Inera i ett frukostseminarium för att diskutera den digifysiska vårdens framtid.
Här följer en summering av diskussionen.
Vilka lärdomar har gjorts från pandemin?
- Den digitala utvecklingen har skett i en takt vi inte har varit med om tidigare.
- Enorm efterfrågan på digitala vårdkontakter och en ökad tillgänglighet.
- Ökad acceptans i samhället mot att nyttja digitala vårdtjänster.
- Både patienter och kliniker ser fördelarna med digitala vårdlösningar.
- Många regioner eller vårdgivare har börjat inrätta någon typ av digitalt vårderbjudande.
- Omedelbart behov av nya arbetssätt för att ställa om och trygga invånarnas behov av hälso- och sjukvården.
- Pandemin har visat sig vara en lösningsorienterad period med stark samverkan mellan olika aktörer.
Hur har pandemin förändrat målbilden för digifyisk vård?
- Ökade insikter om att digifysisk vård spelar stor roll i den svenska hälso- och sjukvårdsmodellen.
- Invånare och medarbetare har varit beroende av teknologin under pandemin.
- Digitaliseringen behövs för att växla från ett reaktivt sjukvårdssystem till ett proaktivt system som stödjer människors hälsa.
- Pandemin har lett oss närmare den gemensamma målbilden – att se digitala vårdmedel som en självklar och integrerad del av våra liv.
Vilka tekniska förutsättningar behövs framgent?
- En fungerande IT-infrastruktur, gärna på nationell nivå.
- En definition kring hur systemen ska tala med varandra och dela data genom API:er. Informationen behöver kunna följa med patienterna även om de byter vårdmottagning.
Vilken samverkan krävs för att fortsätta driva utvecklingen framåt?
- Sverige har unika förutsättningar tack vare gränslösa plattformar, men det finns inget tydligt ramverk vad gäller exempelvis IT-system.
- Ekonomiska begränsningar gör att nya sätt att möta patienter på hämmas. Exempelvis textmöten, videomöten och proaktiv sjukvård.
- Politikerna har ett stort ansvar att reglera ramarna och bidra till arbetet mot den bästa tänkbara digifysiska vården för landets invånare.
Hur kan digitaliseringen göra vården mer jämlik?
- Digifysisk vård är en möjliggörare för att bedriva jämlik vård.
- En jämlik vård förutsätter att alla patienter möts efter sina förutsättningar och preferenser oavsett hur, var och när de kontaktar vården.
- Data är avgörande för den jämlika vården och digitaliseringen är det enda verktyget för att förstå individens unika hälsosituation.