Vi på KRY vill erbjuda en mer tillgänglig vård, oavsett om det kräver en digital eller en fysisk vårdkontakt. Vi har tidigare skrivit om vår digifysiska expansion och öppnandet av våra första fysiska vårdcentraler i Stockholm. Här hittar du den texten.
Nu tar KRY nästa steg mot målet att bli ledande inom digifysisk vård. En vårdkedja som innebär att vi kan ge patienter en sömlös patientupplevelse med digital vård för de tillstånd som kan behandlas digitalt, och fysisk undersökning för de tillstånd som kräver det. I augusti tar KRY över driften av vårdföretaget Helsas 15 vårdcentraler i södra Sverige, inklusive personal och listade patienter. Det innebär att vi tillsammans kommer att kunna erbjuda en fullt digifysisk patientupplevelse till nästan 5 miljoner invånare i 6 regioner.
En smidigare och mer tillgänglig patientupplevelse När vi i augusti tar över driften av Helsas vårdcentraler kommer vi att stegvis utveckla ett gemensamt arbetssätt. Till en början kommer patienterna att boka tid och få vård på sin vårdcentral precis som vanligt. På sikt kommer en första kontakt att ske i KRY-appen, liksom de vårdmöten som inte kräver fysisk vård. Vid behov bokas patienten in för ett fysiskt vårdmöte på vårdcentralen, som sedan följs upp i appen. Genom att på detta sätt förena digital och fysisk primärvård skapar vi en kostnadseffektiv vårdkedja och ger patienten tillgång till vård under fler av dygnets timmar, oavsett var de befinner sig.
Målbilden är att sjuksköterskor och läkare ska kunna träffa sina patienter både digitalt och fysiskt, om så önskas. På så sätt säkrar digifysisk vård kontinuitet i vårdmöten, samtidigt som både patient och vårdpersonal får större flexibilitet i sin vårdkontakt. För de patienter som inte efterfrågar kontakt med samma person så finns fortsatt KRYs nationella pool av läkare och sjuksköterskor som kan träffa patienten vid behov – med säkerställd informationskontinuitet genom integrerade system.
Högre tillgänglighet till lägre kostnad En stor del av de tillstånd som hanteras på en fysisk vårdcentral kan behandlas digitalt, till en lägre kostnad. Genom att digitalisera vissa fysiska vårdmöten så kan dessa frigjorda resurser istället omfördelas så att de mest sjuka kan få bättre omhändertagande. Genom att kombinera det bästa av digital och fysisk vård kan vi alltså tillsammans åstadkomma högre tillgänglighet till lägre kostnad.
Mer tid för vårdmötet För vårdpersonal innebär en digifysisk vårdkedja mindre administration och mer tid för vårdmötet. För Helsas personal innebär detta till exempel mer förberedda och effektiva patientmöten genom att patienten lämnat sin sjukdomshistoria digitalt och journalen delvis redan är skriven.
Var finns KRY:s vårdcentraler? När vi i augusti går ihop med Helsa kommer vi att ha 20 fysiska vårdcentraler i följande regioner och orter. Skåne: Lund, Malmö, Bromölla, Osby/Lönsboda Sörmland: Nyköping Halland: Glänninge Kronoberg: Älmhult Stockholm: Sibyllegatan, Gallerian, Hornstull, Sundbyberg, Älta, Vallentuna Östergötland: Norrköping, Östertull, Vilbergen, Skarptorp, Kneippen
Vad innebär det här för patienter som är listade hos Helsa? När vi tar över driften av Helsas vårdcentraler i augusti så tar vi även över alla listade patienter, vilket framöver kommer innebära en smidigare patientupplevelse och mer tillgänglig vård genom digitala verktyg.
Vad innebär det för hur KRY ersätts i regionerna? När vi formellt tar över Helsa så kommer vi att få ersättning på samma sätt som andra vårdgivare i dessa regioner.