Info patienter om datasäkerhet och AI
Kan jag vara trygg med att information om mig skyddas?
För Kry betyder våra patienters förtroende allt. Vi vet att patienter ställer höga krav på såväl vårdkvalitet som integritet och vi vill att våra patienter alltid ska känna sig trygga med att er information hanteras på ett ansvarsfullt, säkert och lagligt sätt. Att skydda våra patienters integritet kommer därför alltid att vara en viktig prioritet för oss så vi kan behålla ert förtroende och fortsätta att leverera bästa möjliga sjukvård till ännu fler patienter.
Hur skyddas den information jag delar med vårdpersonal hos Kry?
All vårdpersonal är bunden av tystnadsplikt och all personal får utbildning i hur de ska hantera information om patienter. Kry ställer också höga krav på hantering av personuppgifter och säkerheten hos våra system. Din information skyddas från obehörig åtkomst genom interna processer för åtkomstkontroll och system som övervakar och avvärjer hot mot vår tekniska infrastruktur. Data lagras i säkerhetscertifierade datacenter inom EU. Videosamtal och andra personuppgifter skyddas av stark kryptering när de överförs mellan system och vid lagring. Video (bild och ljud) lagras inte.
Hur använder Kry min information?
Information som du lämnar till Kry inför, under eller som framställs som ett resultat av ditt möte (anteckningar, remisser, intyg mm) lagras i Krys system inklusive i din patientjournal. Den används främst för att ge dig bästa möjliga behandling men även för närliggande ändamål såsom vårdadministration, uppföljning, framställande av statistik och för att säkra kvalitet, tillgänglighet och utveckling av den vård vi tillhandahåller. Du hittar mer detaljerad information om hur din information används i vår integritetspolicy.
Hur använder Kry ny teknik?
På Kry är vi övertygade om att användning av ny teknik såsom AI är avgörande för att vi ska kunna fortsätta att uppfylla våra patienters höga förväntningar avseende tillgänglighet och kvalitet. Kry använder t.ex. AI-teknik för att skapa bättre och mer effektiva verktyg för vår personal i syfte att minska administrativt arbete och sänka väntetider.
Kry tillhandahåller t.ex. en digital assistent som bygger på AI, vilken samlar in information från patienter via chat, och avlastar därmed sjuksköterskor som normalt samlar in denna information innan vårdmöten. Informationen granskas alltid av vårdpersonal, som fattar alla beslut som påverkar patienter, tex om triagering, diagnos, recept, remiss, behandling och liknande. Systemet får inte tillgång till annan information än den som patienten matar in. Chattar sparas i våra system och görs tillgängliga till patienter via deras inbox i appen.
Vi använder också AI-baserade system för att effektivisera administrativt arbete som utförs i samband med mötet och för att därmed frigöra tid för mötet med patienten, till exempel genom att skapa en textfil (ett transkript) av patientens dialog med vår vårdpersonal i appen, vilken används för att underlätta ett antal administrativa åtgärder såsom att föreslå anteckningar eller påminna personalen om åtgärder de diskuterat med patienter. Transkriptet rensas från identifierande information såsom namn och personnummer innan det behandlas av AI-systemet och sparas i en vecka i Krys system i syfte att följa upp och tillförsäkra god medicinsk vårdkvalitet.
Som med annan teknik som används av Kry vidtas kontroller och försiktighetsåtgärder innan AI-baserad och annan ny teknik tas i bruk. Detta omfattar bland annat granskning av teknikleverantörer, tydliga instruktioner till AI-system, riskbedömningar avseende säkerhet och medicinsk kvalitet och användningstester. När systemet implementeras övervakas dessa för att säkerställa att krav på tillgänglighet och prestanda uppfylls och för att eventuella fel ska kunna åtgärdas.
Leverantörer av AI-teknik får endast hantera våra patienters uppgifter då det är nödvändigt för att leverera tekniken, och inte för förbättra sina egna produkter, för marknadsföring eller liknande.
Hur hittar jag mer information om hur Kry hanterar mina uppgifter?
Du kan läsa mer om hur Kry hanterar din information i vår integritetspolicy.
Vart vänder jag mig om jag har frågor?
Du kan alltid höra av dig på privacy@kry.se om du har frågor eller funderingar.