KRY

Läkarbesök i mobilen

Ladda ned Ladda ned

Sömnproblem

Få hjälp redan idag

Sömnproblem

Allmänt

Den som lider av sömnproblem har ofta svårt att somna, vaknar under natten eller bådadera. Problemen kan pågå under en kortare eller längre period och kan vara mycket påfrestande såväl socialt som i arbetslivet . Hur mycket sömn man kräver är individuellt, men det flesta vuxna sover mellan sex till nio timmar per natt.

Symtom

Det tar oftast 30 minuter eller mer att somna för den som har sömnproblem och sömnen varar oftast inte mer än några timmar under natten. Utöver svårigheter med att somna kan sömnproblem leda till andra symtom, bl.a. att man:

  • vaknar för tidigt eller vaknar under nattens gång
  • inte känner sig utvilad efter en natts sömn och känner sig trött under dagen
  • känner sig deprimerad eller irriterad under dagen
  • får koncentrationssvårigheter
  • får huvudvärk

Orsak

Den vanligaste orsaken till sömnproblem är stress. Stress kan bl.a. orsakas av oro kring skola eller jobb, hälsoproblem hos dig själv eller en anhörig eller personliga livskriser t.ex. skilsmässa. Det finns även andra bakomliggande orsaker till sömnproblem som:

  • dåliga sömnvanor detta är vanligt bland tonåringar och unga vuxna som har oregelbundna sovtider som kan påverka sömnen negativt. Småbarnsföräldrar blir också ofta väckta av barnens skrik.
  • skiftarbete jobbar man sena eller tidiga skift kan detta rubba den naturliga sömncykeln och påverka sömnen negativt.
  • koffein koffeininnehållande produkter, som cola eller kaffe, kan orsaka problem när man ska sova eftersom koffein är stimulerande och uppiggande.
  • nikotin även nikotin är stimulerande vilket gör det svårt att somna.
  • alkohol gör det lättare att somna, men kvalitén på sömnen sjunker och man är inte lika utvilad när man vaknar.
  • läkemedel många läkemedel innehåller koffein eller andra stimulerande preparat vilket gör det svårt att somna.
  • depression eller ångest om du är deprimerad kan du sova hela tiden eller få problem att sova. Sömnproblem kan även leda till depression eller ångest.
  • mat strax innan läggdags för mycket mat innan man ska sova leder till obehag som bidrar till sömnproblem.

Behandling

Som första behandling föreslås oftast en beteendeförändring vilket ofta är lika bra eller mer effektivt än medicinering. Exempel på denna typ av behandling
är:

  • bättre sömnvanor t.ex. mörkare rum, öronproppar, regelbundna sovtider, etc.
  • kognitiv beteendeterapi (KBT) hjälper till att kontrollera negativa tankar och ångest som kan påverka sömnen.
  • avspänningsövningar dämpar ångest och verkar avslappnade inför läggdags.

Det hjälper även att aktivera sig under dagen då detta motverka stress och gör det lättare att sova. Oftast rekommenderas inte receptbelagda läkemedel
under en längre period då man kan bli beroende av dem för att somna.

När du ska söka vård

Det går bra att söka vård hos KRY.se om man inte haft problem allt för länge.

KRY.se
kan erbjuda ett videomöte med en läkare eller psykolog som kan hjälpa dig med dina besvär och läkaren kan förskriva receptbelagda läkemedel om så behövs. Kontakt med KRY.se angående sömnproblem är lämpligt om:

  • dina sömnproblem påverkar dig i din vardag
  • du söker råd om avspänningsövningar eller KBT
  • du känner dig deprimerad eller nedstämd
  • du har haft sömnproblem i mer än två veckor

Läkarbesök i mobilen

Få snabb hjälp vid sömnproblem redan idag

Sömnproblem är ett av de vanligaste besvären vi hjälper till med. Läkarbesöket sker via videosamtal och du träffar oftast en läkare inom några minuter. Ladda ner KRY för diagnos och behandling redan idag.

  • Läkarbesök genom videosamtal
  • Gratis för barn och ungdomar upp till 20 år
  • Få råd, recept eller remiss
  • Hemleverans av läkemedel