Kry börjar erbjuda tester för covid-19

Kry genomför nu antikroppstester för coronaviruset på 40 provtagningsplatser i landet i samarbete med flera laboratorier. Patienter kommer även kunna besöka KRYs vårdcentraler för provtagning.

Sverige behöver öka testningen för covid-19 för att kunna öppna upp samhället igen och Folkhälsomyndigheten välkomnar provresultat på gruppnivå för att kunna kartlägga smittspridningen. I väntan på offentligt finansierade coronatester till allmänheten erbjuder vi nu en lösning där patienter eller arbetsgivare betalar för testet själva, säger Erik Hjelmstedt, Sverigechef för KRY.

Kry har under de senaste veckorna sökt samverkan med regionerna kring tester av exempelvis personal inom vård och omsorg.

Vi står fortsatt redo att erbjuda regionerna hjälp med testning. Beskedet har dock hittills varit att regionerna har all den kapacitet de behöver, säger Erik Hjelmstedt.

Patienter som vill testa sig för antikroppar mot coronaviruset får träffa en läkare via appen. Efter mötet, där läkaren gör en bedömning av sjukdomsförloppet, remitteras patienten till ett av våra cirka 40 provtagningsställen för ett venöst blodprov. När provet analyserats ges svaret som ett skriftligt meddelande i appen.

Kry samarbetar med flera laboratorier, däribland ABC Labs. Kostnaden är 695 kronor per test. I nästa steg planerar KRY även att kunna erbjuda tester som visar på förekomst av tre olika antikroppar mot coronavirus, tillsammans med ABC Labs.

Utvecklingen går framåt för antikroppstester och vi följer hela tiden den medicinska forskningen på området så att vi kan ligga i framkant, säger Nasim Bergman Farrokhnia, forskningschef på Kry.

Kry har under coronakrisen lanserat en symptomkoll i appen, där patienter själva får fylla i sina symptom och sedan har möjlighet att träffa läkare eller sjuksköterska.

Vi fortsätter arbetet med att hjälpa våra patienter på bästa sätt i den pågående pandemin. Samtidigt som vi nu börjar med antikroppstester hoppas vi även kunna erbjuda våra patienter med symptom på covid-19 PCR-tester för pågående sjukdom så småningom, säger han.

För mer information, vänligen kontakta:

Amanda Billner Presschef 08 - 22 77 08 press@kry.se